Algemene Voorwaarden
Onderhavige voorwaarden zijn de algemene voorwaarden voor alle werkzaamheden uitgevoerd voor FM construct bv met maatschappelijke zetel schaapstraat 16b 8370 te Blankenberge en gekend in de KBO onder het nummer BE 0795.134.437 , hierna genoemd ‘de aannemer’.
Artikel 1: Algemeen
Deze voorwaarden worden geacht onherroepelijk aanvaard te zijn bij de ondertekening door de klant van de bestelbon, offerte of overeenkomst. Afwijking van deze voorwaarden kan slechts geldig zijn in zoverre zij uitdrukkelijk werd aanvaard door de aannemer.
De aannemer is niet verantwoordelijk voor alle aangelegenheden betreffende administratieve vergunningen. De klant bevestigt in bezit te zijn van alle wettelijke toelatingen voor de uitvoering van de werkzaamheden.
Artikel 2: Totstandkoming van de overeenkomst
De offertes van de aannemer zijn gebaseerd op door de klant verstrekte gegevens en zijn behoudens andersluidend beding 30 dagen geldig.
De offerte wordt een geldige overeenkomst van zodra zij ondertekend is door een persoon bevoegd om de aannemer in rechte te verbinden. Het aanvangen van de werken wordt eveneens als een stilzwijgende instemming van de klant beschouwd.
Artikel 3: Veiligheidscoördinatie
Behoudens andersluidende vermelding zijn de veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop onze offerte wordt overhandigd, niet begrepen in de offerteprijs.
Artikel 4: Onvoorzienbare omstandigheden
Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht.
Zij geven ons het recht om de herziening of ontbinding van de overeenkomst aan te vragen.
Artikel 5: Wijzigingen en meerwerken
5.1 Wijziging aan de oorspronkelijke overeenkomst
Elke wijziging, toevoeging of weglating met betrekking tot de werkzaamheden zoals omschreven in de bestelbon/offerte/overeenkomst moet schriftelijk worden overeengekomen. Indien deze schriftelijke overeenkomst niet voorhanden is, zal er onweerlegbaar vermoeden van instemming zijn met de uitvoering van deze werken door de loutere uitvoering ervan. Indien de klant na de uitvoering van de werken akkoord gaat met de geleverde werken worden deze nieuwe wijzigingen geacht te zijn aanvaard. Artikel 1793 BW is niet van toepassing indien de toepassing ervan onverenigbaar zou zijn met onderhavige clausule.
5.2 Meerwerken
Onder meerwerk wordt verstaan elke wijziging aan de overeenkomst dan wel de voorwaarden van uitvoering, elke handeling, levering, werk of verandering van hoeveelheden die niet in de offerte beschreven is.
In afwijking van art. 1793 B.W. kunnen meerwerken met alle middelen van recht worden bewezen. Meerwerken op verzoek van de klant worden aangerekend in regie of tegen vaste prijs. Bij gebreke aan vaste prijs, geldt de aanrekening in regie.
Indien de klant een opdracht verleent om werken uit te voeren zonder dat de aannemer kennis heeft van alle relevante informatie op het ogenblik van de offerte, dan aanvaardt de klant om de aannemer te vergoeden voor alle meerwerken die voortvloeien uit het later ter kennis krijgen van deze informatie. Alle meerwerken die voortvloeien uit deze ongekende relevant informatie worden aangerekend in regie.
Artikel 6: Prijzen en betaling
Alle prijzen zijn steeds uitgedrukt in euro, inclusief BTW en andere taxen. Er wordt wel voorbehoud gemaakt voor eventuele typfouten of materiële vergissingen.
De prijzen worden aangerekend ofwel tegen vaste prijs, ofwel in regie.
De aannemer zal de producten en diensten factureren overeenkomstig de modaliteiten in deze algemene voorwaarden, dan wel de offerte. Indien deze voorwaarden of de offerte geen vermeldingen bevatten, dan worden de producten en diensten gefactureerd als volgt:
- Het voorschot bij ondertekening van de bestelbon/offerte, dit voorschot bedraagt de waarde van de in de offerte vermelde materialen (met een minimum van 30%),
- Het resterende saldo volgens de vordering van de werken
Artikel 7: Uitvoering van de overeenkomst en uitvoeringstermijnen
7.1 De termijn van uitvoering wordt slechts definitief gegeven na ontvangst van het akkoord van de klant. De uitvoeringstermijn kan ook niet aanvangen voordat de klant gegevens verstrekt die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden.
7.2 De uitvoeringstermijn is steeds indicatief. De klant kan geen schadevergoeding vragen wegens vertraging van de werkzaamheden, noch een ontbinding van de overeenkomst vragen.
7.3 Wijzigingen aan de overeenkomst (zoals omschreven in art. 3) doen de uitvoeringstermijn vervallen.
7.4 De klant is verantwoordelijk voor het voorzien en verwijderen van alle signalisatie en borden.
7.5 De klant dient 1 parkeerplaats te voorzien tijdens de werken, als deze niet wordt voorzien zullen alle onkosten omtrent parkeergeld of eventuele parkeerboetes verrekend worden op de eindfactuur.
7.6 Vervoerskost wordt per dag gerekend en berekend op de eindfactuur. Deze tarieven zijn: 10 euro/ dag voor werken binnen een straal van 10km, 20 euro/dag voor werken tussen een straal van 10-20km, 30 euro/dag voor werken tussen een straal van 20-30km, 40 euro/dag voor werken tussen een straal van 30-40km en 50 euro/dag voor werken tussen een straal van 40-50km.
Artikel 8: Laattijdige betaling
8.1 Elke factuur is contant betaalbaar, behoudens uitdrukkelijke schriftelijke afwijking. De betalingsvoorwaarden staan vermeld op de voorzijde van de factuur. De klant aanvaardt elektronische facturen. Bij niet-betaling van de factuur op de vervaldatum, zal de klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verwijlintresten verschuldigd zijn ten belope van 10% van de openstaande saldo met een minimum van 150 euro. De klant wordt verondersteld in gebreke te zijn door het enkel verstrijken van de vervaldag van de factuur.
8.2 Bij gebreke aan tijdige betaling behouden wij ons het recht voor om de uitvoering van verdere werken te schorsen, zonder recht op schadevergoeding voor de klant.
8.3 Alle kosten voortvloeiend uit wanbetaling, inclusief gerechtskosten en honoraria, zijn ten laste van de klant.
Artikel 9: Klachten
9.1 Klachten omtrent de uitvoering van de werken dienen aan de aannemer schriftelijk gemeld te worden binnen de acht dagen na de uitvoering van de werken.
9.2 De klant dient zich de nodige inspanningen te getroosten om het verlies, de beschadiging of de achteruitgang van de goederen of diensten, die het voorwerp zijn van een klacht, te beperken.
9.3 Het indienen van een klacht ontslaat de klant niet van zijn betalingsverplichtingen.
Artikel 10: Eigendomsvoorbehoud
De aannemer behoudt zich de eigendom van de geleverde goederen voor tot op het ogenblik van volledige betaling van de prijs en eventuele bijkomende kosten. De klant wordt echter verantwoordelijk voor de goederen vanaf de levering.
Artikel 11: Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Op alle overeenkomsten tussen de aannemer en de klant is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.